Monday 17 June 2019

RAYA


RAYA 2019
Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua. Saya ingin mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin kepada semua kenalan saya dan pembaca blog saya. Walaupun raya sudah lama bersua, saya ingin kongsikan kegembiraan di pagi Syawal yang indah ini. Saya baru kesempatan ingin menulis blog kerana saya kekangan masa untuk menulis entry.

Pagi 1 Syawal iaitu 5/6/2019, rutin kami sekeluarga sebelum beraya mesti bersalam-salaman dan mengambil foto bersama sebagai kenangan raya tahun ini. Pertama kali pada setiap raya, kami akan  beraya di rumah saudara. Memandangkan nenek sebelah mama saya sudah tiada jadi kami kunjung mengunjung rumah nenek sebelah ayah. 







Eh2 anting2.. Hahaha.. Sebenarnya kedua-dua kakak saya melarang saya memakai anting-anting yang saya gayakan itu. Biasalah orang pakai anting-anting di tudung semestinya betul-betul tepi pipi tapi saya di bawah telinga jadi design itu seakan mahu kene kecaman lagi.. Sudah-sudahlah raya tahun lepas saya kene kecam gara-gara memakai inner silang yang tidak sesuai dengan bentuk wajah!. Alhamdulliah raya tahun ini saya belum dapat kecaman. Eh! Macam nak rasa kene kecam pulak kan.. Haha. Anting-anting from ig shop nellyffearings dan bawal behave daripada ig catresscarves. Bag Pearl Liz daripada ig thewardroberehab



Saya kongsikan gambar nenek sebelah ayah saya. Tema tahun ini untuk keluarga saya warna hijau pekat seakan-akan warna askar gitu.. hihi.. Pada sebelah kiri iaitu kakak saya yang kedua bersama suaminya dan anaknya. Mereka mendirikan rumah tangga dua tahun lepas dan dikurniakan anak cleft. Alhamdulliah mereka masih membuat pemeriksaan di Pantai Hospital KL. Sebelah kanan pula kakak sulung saya bersama suami tercinta dan mereka dikurniakan 2 orang anak. Alhamdulliah mereka mendapat cahaya mata perempuan dan lelaki. Semestinya saya yang sedang duduk dibawah lantai, adat orang jawa tetap diwarisi. Di atas saya, iaitu mama saya, diikuti nenek belah ayah dan ayah saya.

Kami sempat beraya 3 buah rumah dan semua itu rumah nenek , selain nenek kandung ayah saya semestinya adik beradik nenek belah ayah saya. Kami mula beraya pada jam 11 pagi dan kami balik dalam pukul 2 petang. Memang rasa seronok berjumpa dengan saudara mara tetapi penat kegembiraan terukir di jiwa. Balik rumah terus mendirikan solat zohor dan berehat sekejap dengan penghawa dingin yang baru dipasang 3 hari sebelum hari Raya hari itu. Kesemua bilik sudah dipasang penghawa dingin kecuali bilik saya dan akhirnya ada juga penghawa dingin buat bilik saya. Kelas kau, kat kampung ada aircond walaupun line internet macam kura-kura. Hahaha.. 

Back to story mengenai Tema Raya Hari Pertama. Saya ingin tegaskan, mungkin ada yang menjadi sakit hati melihat saya bersama dengan mama dan ayah saya mengenakan warna hijau pekat seakan tua itu di pagi raya pertama. Saya berkata begini kerana mana tahu warna sama seperti awak, awak ada fikir saya mengitip ke apa ke. Sebenarnya tidak!.Kalau pembaca ingin tahu sebelum saya melaram pakai baju raya itu, saya langsung tidak decide warna apa yang saya patut pakai hari raya pertama. Walaupun ye saya ini anak bongsu tidak semestinya Farizza ini decide persiapan hari raya. Warna baju raya hari pertama ini, mama saya yang pilih warna, mama saya pilih design dan mama saya decide dengan mak cik saya, kain itu dibuat baju kurung. Mak cik saya seorang penjahit tetapi tidak aktif sangat kerana masalah kesihatan. Jadi disini, saya harap yang membenci saya, tidak berfikir negatif. Saya tidak kesah anda tidak menyukai saya tetapi jangan anda memfitnah saya. Saya berkata begini bukan tidak bersikap matang tetapi ini terjadi raya tahun lepas.. Bad story forever raya tahun lepas kene kecam malam 1 Syawal.



Baiklah, saya sambung story raya. Pada sebelah petang jam 3 petang kami bertolak menuju ke rumah adik beradik tiri belah mama saya. So saya make up simple je, Memakan masa untuk menuju ke rumah mak cik tiri saya kerana berbeza haluan. Kiranya kami berada di tengah-tengah. Kami bertolak ke arah kanan untuk berjumpa mak cik tiri yang tua dan dalam pukul  5 petang kami ke arah kiri untuk ke rumah mak cik tiri  lagi satu. Jam menunjukkan 6:30 petang jadi kami pulang ke rumah. Okay stop sampai sini raya pertama.

Raya kedua pula, kami tidak ke mana-mana. Waktu pagi pukul 7 pagi saya dan mama saya menyiapkan juadah iaitu laksa, rendang ayam, ketupat, kuah kacang, dan lontong. Kami siap dalam pukul 1 petang. Lama ketidak? Lamakan. Kedua-dua kakak saya habiskan waktu beraya di rumah saudara mara belah suami mereka. Sebelah petang seakan-akan badan terasa berat jadi kami habiskan masa untuk tidur. Pada pukul 5 petang, saya, ibu bapa dan mak cik saya pergi ke pekan untuk membeli lampu kerana lampu bilik air mati. Saya sempat singgah Watson, walaupun promo habis tetap ingin membeli satu atau dua barang. Kami pulang sahaja, rumah sudah dipenuhi dengan susunan kereta dan kedengaran gelak ketawa pak cik dan anak saudara belah mama saya yang berada di berandar.  Saya melangkah kaki ke pintu, kelihatan anak saudara seronok menjamu selera, mak cik-mak cik bersembang-sembang dan budak-budak seronok bermain bersama anak buah saya. Mujur, kakak sulung dan abang ipar saya pulang jadi mereka melayan tetamu dahulu. The end second Eid.


Hari keesokannya kami sambung beraya ke rumah adik beradik nenek belah ayah dan rumah mentua kakak kedua saya. Senang cerita bila abang ipar asal sekampung. Hihihiks.. Saya mengayakan tudung bawal curve daripada ig shop top_hijab dan baju kebaya sulam dyan berserta pario songket daripada ig shop Byhisdaisy. Terima kasih juga kepada ds Sis Wan sebab deal baju kebaya dengan saya. Layanan yang diberi oleh Sis Wan memang cukup perfect. Saya sudah lama beli baju kebaya ini dari bulan Mac. So saya nak tegaskan kat sini, if sama lagi, awak tak suka. Saya nak ingatkan awak baju raya awak mesti beli bulan Mei kan. Jadi jangan memandai-mandai fikir Farizza stalk awak.  Macam Farizza tak ada kerja kan. So far, baju kebaya  daripada Byhisdaisy ini memang super letop sebab jahitan sulaman pada kebaya sangat kemas dan warna pario songket sama seperti katalog yang diberi. So perfect!. Bawal Curve apa kurangnya, on point gitu!.

Hari Raya ke-4, kami menghadiri majlis rumah terbuka abang ipar sulung pada waktu malam. Pada waktu ini saya tidak sempat nak ambik gambar suasana rumah terbuka kerana masa terhad. Kami sambung beraya rumah atuk belah ayah saya yang betul-betul terletak di depan sekolah menengah saya. Rindu pula nak sekolah menengah lagi. Aish, banyak semut sangat waktu remaja dulu kan. Kita buang ketepi. Hihihikss.  Pada waktu ini kami dah dua kali datang ingin beraya, anak atuk iaitu pak cik saya suruh tunggu kerana atuk dalam perjalanan pulang. Pada waktu pertama datang, atuk kami tiada di rumah. Syukur kali kedua ada. Kami ambil kesempatan mengambil gambar. Setiap hari raya, rumah paling wajib ambil gambar. Keunikan kayu yang tahan lama itu menjadi nostalgia buat kami. Hahaha..



Lupa pula saya dan mama saya pakai baju one set daripada Jasmina Collection. Setiap kali event tak sah tak pakai baju daripada Jasmina. Kami kenal Jasmina ini pada tahun 2017.

Akhir kata, tunggu entry rumah terbuka daripada tempat kerja mama dan ayah saya! Assalammualaikum dan selamat membaca.



No comments:

Post a Comment