Thursday 30 May 2019

RAMADHAN

Nikmatnya Ramdhan Kali Ini!

Assalammuaalaikum dan selamat berpuasa bagi umat Islam di seluruh negara.


                Hari ini cukup Ramadhan yang ke 26, tinggal 4 hari lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Saya ingin kongsikan pengalaman berpuasa pada tahun ini. Berpuasa bersama dengan mama saya memberi kelainan pada tahun ini. Hal ini dikatakan demikian kerana, sudah 6 tahun tidak menyambut bulan mulia (Ramadhan) bersama mama saya. Perpisahan bersama keluarga amat perit tetapi perlu diteruskan demi mama dan ayah mencari rezeki di tempat orang. 6 tahun dahulu, saya berpuasa di kampung halaman bersama mak cik saya, kakak sulung dan abang ipar saya. Adik beradik mama saya tidak ramai, hanya 2 adik beradik iaitu mak cik saya dan mama saya. Tambahan pula, mak cik saya tidak mendirikan rumah tangga maka dia menjaga saya dan kakak saya sehingga dewasa.


                Kelainan yang ingin saya kongsikan di sini, saya amat gembira kerana diberi peluang berpuasa bersama mama saya sekali lagi. Duduk bersama dengan mama saya dapat memberi impak yang positif kerana setiap jadual pemakanan, aktiviti harian dan tatasusila terjaga. Perkara seperti jadual pemakanan, mama saya selalu menitikberatkan dengan memastikan saya makan nasi. Naluri seorang mama memang tajam kerana mengetahui kelemahan anaknya maka dia selalu menasihati anaknya jika berbuka dan bersahur perlulah makan sedikit nasi. Kelemahan saya yang tidak dapat dielakkan ialah saya perlu makan nasi setiap hari. Sekiranya saya lupa untuk makan nasi, perut saya akan masuk angin dan saya rasa perut saya tidak selesa dan menyebabkan saya sakit perut.


                Sesetengah masyarakat akan pandang hina kepada saya kerana saya sudah berusia 20 tahun tetapi masih berada di sisi ibu bapa. Rakan-rakan yang lain sibuk mencari sumber kewangan manakala saya masih berada di rumah menjadi penganggur. Saya bukan tidak mahu bekerja tetapi dengan permintaan mama saya, saya terpaksa angkuh. Saya mula faham kenapa mama saya melarang saya untuk bekerja. Kualiti masa amat bermakna jika kita hargai sebab itu, masa itu emas. Tidak semua orang dapat merasakan detik manis bersahur dan berbuka bersama ibu bapa. 


                Ketika waktu bersahur saya amat menyukai detik ini. Apabila jam berdering pada 4 pagi, lantas saya bangun dan mengejutkan mama saya untuk bersama-sama memasak lauk untuk sahur. Kami tidak masak lauk yang terlalu berat hanya setakat ayam goreng ataupun ayam kicap. Itu sudah memandai. Paling penting ketika memasak kita beriteraksi dan saling berkongsi cerita.  Waktu bersahur dan berbuka mesti kami akan mengambil sebiji kurma. Menu yang saya selalu makan ketika bersahur ialah milo panas, nasi berlaukkan ayam, kokocrunch, dan sebiji kurma. Makanan tersebut memberi kecergasan dan tenaga  kepada saya sehingga azan maghrib berkumadang.


                Pengalaman saya setiap kali pergi ke bazaar Ramadhan yang saya tidak pernah lupa, mama saya memimpin saya di jalan raya. Saya seorang yang ragu-ragu apabila melintas kerana pengalaman mengajar kita. Jalan yang mempunyai jalan khas untuk penjalan kaki belum tentu selamat untuk kita melintas kerana keadaan jalan yang sesak dan sikap pemandu tersebut. Soalan paling famous setiap kali ke bazaar, mama saya ajukan kepada saya ialah “Nak makan apa?”. Saya akan menjawap dengan ringkas iaitu “ikut mama”. Hahaha. Ramadhan sudah masuk ke penghujung tetapi soalan sama masih terukir di bibir. Saya juga akan memesan kepada mama saya supaya membeli satu makanan yang berat dan 3 biji kuih sahaja. Maklumlah bulan puasa ini, makanan di depan mata semua hendak dibeli.

                Perbezaan  apabila berbuka bersama dengan mama saya ialah mama saya akan ikut konsep saya iaitu membeli makanan secara berhemah berbanding mak cik saya dia akan berbelanja mengikut kehendaknya. Susah kalau kita kata dia tidak hendak mendengarnya. Kita juga akan dimarah kerana makanan terbiar begitu sahaja. Saya perlu angkuh kerana mereka berusia, mereka lebih berpengalaman. Mama saya juga memahami konsep membeli makanan iaitu membeli makanan yang mempunyai rasa yang sedap, kualiti yang sempurna dan harga yang berbaloi. Pengalaman di kampung pula, kebanyakkan peniaga ingin mengambil keuntungan sahaja. Itu menyebabkan terjejasnya kesihatan. Saya akan dimarah kerana tidak menjaga kesihatan. Pening kepala dibuatnya. Saya tidak bergantung kepada makanan di luar tetapi di rumah, hendak buat bagaimana kalau nasi sudah jadi bubur. Saya tidak mengatakan makanan di kampung tidak berkahsiat, makanan yang disediakan berkhasiat tetapi perlu memilih peniaga yang betul memahami konsep berniaga dan kebersihan.
                Pada bulan Ramadhan ini, saya diberi peluang menghadap Sang Pencipta saya dengan lebi dekat iaitu Allah S.W.T. Saya menghabiskan masa saya dengan menunaikan solat 5 waktu dan membaca Al-Quran. Pengalaman bersama-sama membaca surah Yasiin dan bersolat memberi ikatan kuat antara ibu dan anak. Saya duduk bersama mama saya tetapi hari sabtu dan ahad saya akan duduk bersama mama dan ayah saya. Setiap hari Jumaat kami akan pulang berjumpa dengan ayah saya, waktu itu detik manis terukir semula dengan menikmati juadah berbuka bersama mama, ayah dan juga kakak tengah saya serta abang ipar saya. Apabila waktu berbuka masing-masing  menjamu selera dan selitkan waktu berbual sebelum mendirikan solat. Saya juga selitkan masa bersama anak buah dengan menyuapkan makanan. Senyuman terukir bibir sudah membuat saya sungguh terharu. Sesi hari sabtu pada jam 10 pagi, kami akan gerak ke kampung halaman untuk berjumpa mak cik dan kakak sulung serta anak buah saya yang sedikit nakal itu. Masa dihabiskan dengan berbual-bual dan melayan anak buah tercinta. Ketika waktu berbuka adakala kakak sulung bersama dan adakala tidak kerana dia berbuka di rumah ibu mentuanya. Sekampung suami isteri! Hihiks.. Apa kurangnya kakak tengah saya pun sekampung dengan suami dan berbuka di rumah mentuanya. Jangan tanya saya, saya masih kecil lagi . Haha.. Betulkan saya cakap?


                Akhirnya saya dapat menikmati tinggal bersama mama dan ayah saya. Rezeki tahun hadapan pula, kita tidak tahu sama ada masih berbuka bersama lagi ataupun tidak kerana takut berjauhan melanjutkan pelajaran. Detik ini saya tidak akan sia-sia kan. Peluang ini mengajar saya belajar menghargai orang yang kita sayang dan cintai. Tiada mereka siapalah kita. Mereka sudah berjasa dengan kita, mereka membesarkan kita sehingga dewasa. Penat lelah mereka telan, sedih dan kecewa mereka hadam tetapi mereka masih megukir senyuman kepada kita walaupun hati sepahit hempedu. Mereka juga kerap menegur kita supaya kelak nanti kita dapat mengingati kembali saat-saat memori indah yang pernah mereka titipkan kepada kita. Jangan pernah mengeluh saat dia meminta bantuan kerana dia tidak pernah mengeluh membesarkan kita. Besar pengorbanan mereka yang kita tidak dapat membalas sampai bila-bila.
 Sampai sini coretan saya, Assalammualaikum .
 


No comments:

Post a Comment