Tuesday 25 June 2019

REVIEW MELAKA


TRAVEL- MELAKA (VISIT MELAKA 2019)

Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca blog saya. Hari ini saya ingin kongsi kepada awak semua pengalaman saya bercuti di Melaka. Ceh! Sebenarnya sebelum ini saya dah pergi melancong di Melaka pun. Lagi-lagi saya memang tetap di sini tetapi saya sibuk, tiada masa nak bercuti-cuti.😁

19/06/2019

Hari Rabu yang lepas, ketika jam 6 petang saya sudah bersiap untuk menuju ke Pasar Merlimau dan sambil itu saya menunggu mama saya pulang dari tempat kerja. Apabila mama saya pulang, saya terus keluar dan masuk ke dalam kereta. Memandangkan rumah berada di tepi jalan besar, mengambil masa lama sedikit untuk melintas ketika waktu puncak ini. Tiba-tiba kakak sulung, abang ipar, anak buah dan mak cik saya yang tinggal di Selangor muncul di persimpangan itu. Setelah mereka tiba, kami pun pergi bersama mereka ke pasar. Mereka seperti rusa masuk kampung kerana melihat jualan di pasar Merlimau jauh beza di pasar kampung halaman saya. Mereka membeli makanan seakan esok tiada. Hahaha.. Ketika itu juga kami sempat membawa mereka ke kedai Ayam Penyet dan kami membawa jalan-jalan kampung disitu.😊

Mereka amat suka akan makanan yang dijual di pasar Merlimau kerana rasa yang sedap dan bersih. Ketika jam 10 malam, biasanya 2 orang anak buah saya akan ditidurkan dengan cara membawa mereka jalan-jalan. Saya mengikuti mereka dan menunjukkan jalan lain seperti jalan ke kedai Mega 24hours, Fresco dan kedai RM2. 2 anak buah saya tidur dengan nyenyak maka kami pulang ke rumah.

20/06/2019

Mama saya tidak menyangka mereka ingin datang ke sini jadi mama saya tidak mengambil cuti. Waktu pagi itu saya sepatutnya ada belajar naik kereta tetapi ditangguhkan maka kami bersiap menuju ke bandaraya Melaka. Kami ke sana dengan bantuan google maps dan Farizza. Saya lah tu. Ketika sampai di Taming Sari, kelihatan suasana aman dan tiada ramai pelancong. Tahun lepas kami pergi ke Taming Sari  dan kelihatan ramai sangat pelancong kerana waktu cuti sekolah.  Kami naik Taming Sari dan melihat permandangan buat kali kedua tetapi bagi anak buah saya yang muda dan mak cik saya, kali pertama mereka merasai nikmat menaiki Taming Sari. Kawasan di tepi Taming Sari sepatutnya ada peniaga yang menjual cenderhati tetapi waktu hari biasa mereka tidak menjalankan perniagaan.





Bayaran naik Taming Sari tahun 2019 bagi dewasa RM17, warga emas RM9, kanak-kanak bawah 2 tahun free, Kanak-kanak atas 2 tahun Rm11. Bagi pelancong asing, dewasa RM23, kanak-kanak RM15.


Selepas selesai kami menaiki Taming Sari, kami menaiki beca. Bayaran menaiki beca tahun 2019 utuk bajet murah RM25. RM25 boleh naik 2 orang dewasa dan seorang kanak-kanak. Kami menempah 2 beca jadi saya bersama mak cik serta anak buah yang tua manakala kakak saya, abang ipar saya dan anak buah yang muda menaiki lagi satu beca. Pengalaman naik beca ini pertama kali kerana tahun lepas kami tersuntuk masa.

Sekiranya awak ingin menaiki beca bagi bajet murah, mereka akn bawa awak di tempat-tempat terdekat sahaja seperti gambar di bawah. Pendapat saya  bayaran amat berbaloi kerana kawasan yang mereka bawa cantik dan mengenai sejarah Melaka. Pertama kali saya datang ke Melaka ketika usia 6 tahun, ketika itu rombongan tadika ke Zoo. Saya masih teringat pengalaman saya menyentuh Buaya. Ketika itu, keluarga saya turut serta ke Zoo dan mereka sedang berbual-bual. Kawan saya perempuan, dia  menyuruh saya menyentuh buaya itu, maka saya sentuh lah. Kakak tengah saya perasan kerana kami berdua duduk diam sahaja, rupanya ada hela yang dibuatnya. Terus mama dan kakak saya bawa saya ke tempat lain. Nakal gitu. Hihihi.










Jam menunjukkan pukul 12 tengahari maka kami menuju ke Batu Berendam untuk membeli kuih keria, coconut shake dan air kelapa lemon. Kami tidak makan disitu, tetapi kami makan di Yok Mamper Café kerana mereka menyediakan makanan mengikut adat kami iaitu Nasi Ambeng. Tidak terkira rasanya saya menikmati nasi ambeng kerana sebelum ini saya kerap ke kedai ini. Pekerja disitu salah satunya sudah menjadi kawan karib mama saya. Saya berpendapat sekiranya ada yang teringin makan nasi ambeng boleh datang ke Yok Mamper Café kerana rasa sedap, lauk pauk yang ada di nasi ambeng itu cukup tidak seperti di kawasan halaman saya.




Mungkin ada yang tertanya-tanya sekiranya ingin makan di Batu Berendam. Awak semua boleh makan di sana, terdapat nasi ayam, nasi lemak, kuih keria, donut, mee dan sebagainya. Jika anda kuatir anak anda tidak gemar makan nasi anda boleh membeli makanan ringan di situ. Saya sebenarnya tidak ingat nama umum makan ringan itu, Bahasa mudah, makanan dicucuk-cucuk yang terdapat ketam, fishball dan hotdog. Harap awak semua dapat imagine macam mana makanan ringan itu.

Kami pulang ke rumah terus mendirikan solat dan berehat sekejap. Jam 5 petang, kami keluar ke pekan Merlimau. Katanya ada teringin Pizza jadi saya bawa mereka kesana dan sambil itu saya dah tunjuk jalankan apa lagi saya minta mereka pergi ke Cool blog untuk menikmati edisi terbaru iaitu edisi Unicorn. Saya memilih Unicool Twinkle. Mengikut gambar yang saya letak ini tiada bubble kerana dari dulu saya memang tidak suka bubble. Entah mengapa, bila artikel bubble tu haram lah, menggemukkan lah, membunuhkan lah langsung saya tidak peduli. Hahaha.. Saya tak makan, buat apa saya peduli !.




Kakak saya amat menyukai Pizza Hut Merlimau kerana rasanya sangat sedap tidak seperti Pizza Hut PD dan Enstek. Ibaratnya 5 star untuk Pizza Hut Melimau, yang lain 3 atau 4 star lah.  Saya suka order Pizza kerana saya boleh tukar nama. Nama saya Farizza, tak kan nak bagi nama penuh. Sekali jelah pernah sebab waktu itu famous pulak cerita ada nama kita itu.. hihi.. Kadang-kadang letak nama Ija, Iza, dan Fiza. Lepas ini tiada idea nak letak nama apa. Regular customer memang suka create macam-macam nama. Nasib nama tak panjang, kalau tak macam-macam lagi  nama yang dibina.
Selepas mama saya pulang pada jam 6:30 petang, kami menunggu mama saya bersiap. Pukul 6:50 petang kami bertolak ke Serkam Seafood. Kami makan  malam di sana dan first time dapat nikmat kena belanja oleh abang ipar dan mak cik saya. Makanan yang saya kongsikan ini berharga RM119 semuanya.  Mana tak selama ini mama saya yang tanggung makanan mereka. Orang kampung kata habis duit (nama abang ipar) saya . Saya memang tutup nama, malas nak kecoh. Kalau holiday mama saya benci perkara inilah. Please lah orang kampung nak judge family I, ask I everything. I’am know well!!!!!!!!!!! Mengamuk dah Farizza.




The end untuk hari Khamis.

21/06/2019

Hari last holiday, pagi itu memang saya sibuk dengan urusan belajar kereta jadi mereka pergi ke kedai yang menjual nasi lemak, mee kari dan rojak yang sedap. Kedai tersebut berada di tepi jalan yang bersebelahan kedai Sejati, Maybank dan 7 Eleven. Saya belum pernah rasa lagi, jadi next holiday, Insya Allah saya akan kongsi gambar makanan, harga dan kawasan kedai itu. Kedai itu terletak di Merlimau dan kedai itu kecil sahaja. Sementara saya tunggu mama saya balik tengahari kerana mama saya kerja setengah hari sahaja saya bersiap-siap packing baju dan barang yang saya perlu bawa kerana saya akan pergi holiday dengan parents,kakak kedua dan abang ipar. Holiday ke mana? Tengok next post saya akan datang okay. Kakak sulung dan abng ipar first tak join kerana mereka tiada pengangkutan yang kukuh ke sana.  Mak cik saya pula ngada-ngada orang ajak, dia tidak mahu . Sabar sahaja!

Sebelum saya menamatkan coretan saya ini, saya nak share ketika kami dalam perjalanan pulang ke PD, kami singgah kedai yang jual durian IOI berada di Bemban. Terliur tidak?




Baiklah, disini sahaja coretan saya! Tunggu share next travel di ??? Jawap sendiri. Jawapan ada dekat Instagram dengan facebook. Saya akan kongsikan pengalaman saya di sana selama 2 hari sahaja.

Bye..


No comments:

Post a Comment